MEZHEPLER TARİHİ OKUMA LİSTESİ ( KİTAPLAR VE MAKALELER ALFABETİK OLARAK)
Ali Abdurrazık, İslam’da İktidarın Temelleri, İstanbul 1995.
Atay, Hüseyin, Ehl-i Sünnet ve Şia, Ankara 1983.
Aydınlı, Osman, İslam Düşüncesinde Aklîleşme Süreci -Mutezile'nin Oluşumu ve Ebu'l-Hüzeyl Allaf-, Ankara Okulu yayınları, Ankara Okulu yayınları, Ankara 2001.
Aydınlı, Osman, Mu’tezilî İmamet Düşüncesinde Farklılaşma Süreci, Araştırma yayınları, Ankara 2003.
Aydınlı, Osman, "Dırar b. Amr ve Mu'tezile'nin Teşekkül Sürecindeki Yeri", AÜİFD, XXXIX(1999).
Aydınlı, Osman, "Mutezile'nin İmamet Nazariyesi: Teori-Pratik", Dini Araştırmalar, Cilt:3, Sayı: 7(2000).
Aydınlı, Osman, "Kur'an'ın Yaratılmışlığı Meselesi ve Mu'tezile'nin Tarihi Seyrindeki Yeri -I-", Dini Araştırmalar, Cilt:4, Sayı: 9(2001).
Aydınlı, Osman, "Kur'an'ın Yaratılmışlığı Meselesi ve Mu'tezile'nin Tarihi Seyrindeki Yeri -II-", Dini Araştırmalar, Cilt:4, Sayı: 10(2001).
Aydınlı, Osman, "Mu'tezilî Anlayışta Zühd ve Takva Boyutu", Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, Cilt:1, Sayı: 10(2003).
Aydınlı, Osman, İlk Mu’tezile’nin Özgür İrade Söylemi –Amr b. Ubeyd ve Kader Anlayışı-, Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:1, Sayı: 2(2003).
Aydınlı, Osman, “Kaderî Anlayışın İlk Tezahürleri”, İslamî Araştırmalar Dergisi.
Aydınlı, Osman, Mezheplerin Oluşum Sürecinde Mevalînin Rolü, Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı: 1(2003).
Büyükkara, Mehmet Ali,İmamet Mücadelesi ve Haşimoğulları (h. II. Asır), İstanbul: Rağbet Yay., 1999.
Büyükkara, Mehmet Ali, İmamiyye Şiası'na Göre Önemli Tarih, Gün ve Geceler, Çanakkale: Aslı Ofset, 1999.
Büyükkara, Mehmet Ali, "Ali al-Rida’s Allaged Link with the Sufi Maruf al-Karkhi and some Famous Poets”, Islamic Quarterly, 42 (1998), pp.188-199.
Büyükkara, Mehmet Ali, “The Schism in the Party of Müsa al-Kazim and the Emergence of the Waqifa”, Arabica, 48 (2000), pp. 78-99.
Büyükkara, Mehmet Ali, “Yaşayan İtikadi İslam Mezhepleri Araştırmalarında Bir Kaynak Olarak İnternet”, EKEV Akademi Dergisi, I/3 (1998), s. 245-259.
Büyükkara, Mehmet Ali, "İsmaili Dâi ve Fâtımî Da’vet”, İLAM Araştırma Dergisi, 3/1 (1998), s. 9-36.
Büyükkara, Mehmet Ali, "İsmaililer'e Atfedilen Yedi Aşamalı Da'vet Süreci Üzerine Bir İnceleme", İLAM Araştırma Dergisi, 3/2 (1998), s. 35-49.
Büyükkara, Mehmet Ali, "İmami-Şii Rivayetlerde İbrahim Peygamber", İslami Araştırmalar, 2001, 14/1 (2001), pp.164-170.
Büyükkara, Mehmet Ali, "A.B.'ne Giriş Sürecinde Yükselen Alevi Hakları Talepleri ve Beraberindeki Problemler", Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne Girişinin Din Boyutu Sempozyumu, 17-19 Eylül 2001. Sempozum metinleri yayınlandı.
Cabiri, Muhammed Abid, İslam’da Siyasal Akıl, İstanbul ??
Cabiri, Muhammed el-Cabiri, Arap İslam Aklının Oluşumu, İstanbul 2000.
Cabiri, Muhammed Abid, Arap İslam Kültürünün Akıl Yapısı, İstanbul 2000.
Cohen, Claude, " Osmanlılardan Önce Anadolu'da Şiilik Problemi ", çvr., Sabri Hizmetli AÜİFİİED., cilt:5, Ankara 1982, s. 309-319 .
Corbin, Henri, " Şiilikte Velayet Kavramı", çev. Sabri Hizmetli, AÜİFD, XXVI(1983), s.717-726.
Doğan, İsa, Zeydiye Mezhebinin Doğuşu ve Görüşleri, Ankara 1987. ( Doktora tezi),
el-Bağdâdî, Abdülkahir b. Tahir b. Muhammed (429/1037), Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991.
İbn Serrâc, Tezkiretü'l-Mezâhib, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İslâm İlimleri Enstitüsü Dergisi, II(1975), 103-116.
Ebû Ubeyd Kâsım b. Sellâm, Kitâbu’l-Îmân, Kitâbiyât yayınları, Ankara 2000. (Arapça’dan) ( İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler-Hadis Taraftarlarının İman Anlayışı Bağlamında Bir Zihniyet Analizi, (Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2000) adlı kitap eçerisinde)
Ebu Zehra, Muhammed, İslamda Siyasi ve İtikadi Mezhepler Tarihi, çvr. E.R.Fığlalı- O. Keskioğlu, İstanbul 1970.
Etan Kohlberg , "Şii Hadis", çev.: M. Ali Büyükkara, EKEV Akademi Dergisi, 2/2 (2000), s. 47-56.
Fığlalı, Ethem Ruhi, Çağımızda Îtikadî İslâm Mezhepleri, İstanbul 1983.
Watt, W. Montgomery, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
Fığlalı, Ethem Rûhi, " Mezheplerin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler ", AÜİF İslâm İlimleri Enstitüsü Dergisi, IV(1980).
Fığlalı, Ethem Ruhi, " İslam Mezhepleri Tarihinde Karşılaşılan Bazı Problemler " , Uluslararası I. İslam Arnaştırmaları Sempozyumu, İzmir 1985.
Fığlalı, Ethem Ruhi, " İbn Sadruddin eş-Şirvani ve İtikâdÎ Mezhepler Hakkında Türkçe Risalesi " , AÜİFD., XXIV(1981), 249-276.
İbn Sadruddîn eş-Şirvânî , Muhammed Emîn, Tercümânü’l-Ümem, thk., Ethem Ruhi Fığlalı, AÜİFD., XXIV(1981), 277-335.
Karahan, Abdülkadir, Tercümanü’l-Ümem, ( İtikad Mezhepleri Üzerine Türkçe Bir Yazma), İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü Yay.: 3, İstanbul 1962, 46 s.
Fığlalı, Ethem Ruhi, “ Burdur Kütüphanesinde Bulunan Bir Risale ‘Tezkitetü’l-Mezâhib’”, AÜİFİİED., Ankara 1975, II/99-102.
İbn Serrâc ( ?), Tezkiretü’l-Mezâhib, thk. Ethem Ruhi Fığlalı, AÜİFİİED., Ankara 1975, II/117-141.
İbn Serrâc ( ?), Tezkiretü’l-Mezâhib, Türkçe’ye Çev.: Ethem Ruhi Fığlalı, AÜİFİİED., Ankara 1975, II/103-116.
Hatipoğlu, Mehmet Said, "İslâm'da İlk Siyasî Kavmiyetçilik Hilafetin Kureyşiliği", AÜİFD, XXIII(1978).
Fığlalı, Ethem Ruhi, İmamiye Şiası, İstanbul 1984,
van Vloten, Gerlof, Emevi Devrinde Arap Hakimiyeti, Şia ve Mesih Akideleri Üzerine Araştırmalar, çev.Mehmet S.Hatipoğlu, Ankara 1986.
46. Tucker, William F. " Asiler ve Gnostikler (El- Muğire ibn. Said ve Muğiriyye) " ,çvr., E.Ruhi Fığlalı, AÜİFİİED.cilt:5, s. 203-229, Ankara ?? ?
Fığlalı, Ethem Ruhi, " Abdullah b. Sebe Sorunu ", AÜİFİİED., cilt: 5, s,379-391 Ankara 1982.
Fığlalı, E.Ruhi, " İlk Şii Olaylar Tevvabun Hareketi " , AÜİFD., cilt: 26 , Ankara 1983, s.335-352.
Fığlalı, E.Ruhi, " Mesih ve Mehdi İnancı Üzerine ", AÜİFD., sayı: 25, Ankara 1981, s.179-214.
Fığlalı, Ethem Ruhi, " İlk - Şii Olayları ", AÜİFD., 26,1983, 323- 352.
Fığlalı, Ethem Ruhi, " İslam Tarihinde Hz. Hasan va Hz. Hüseyin Dönemleri (Mezhepler tarihi açısından bir tedkik)", AÜİFD., 26, 1983, s. 353- 370.
Mazzoui, Michel M., " The Origins of the Safawids-Şi'ism, Sufism and the Gulât ", (Tanıtan: Ethem Ruhe Fığlalı ), AÜİFD. 23, 1978, s. 535-536.
Vajda, Georges, " Bazı Şîî-İsnâ-aşeriyye Yazarlarına Göre Allah'ın Görülmesi (Rü'yetullahın) Meselesi ", çev. Sabri Hizmetli. AÜİFD. 25, 1981, s. 369-393.
Fığlalı, Ethem Ruhi, İbâdiye'nin Doğuşu ve Görüşleri, Ankara 1983.
Fığlalı, Ethem Rûhi, "Hâricîliğin Doğuşuna Tesir eden Bazı Sebepler", AÜİFD, XX(1981), 219-247.
Fığlalı, Ethem Ruhi, " Hariciliğin Doğuşu ve Fırkalara Ayrılışı " , AÜİFD., 22, 1978, s. 245-275.
Fığlalı, Ethem Ruhi, " Hâriciliğin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler", AÜİFD., 20, 1975, s. 219- 247.
Fığlalı, Ethem Ruhi, " İbâdiye'nin Siyasî ve İtikadi Görüşleri", AÜİFD., 20, 1975, s., 219- 247.
Fığlalı, Ethem Ruhi, Kadiyânîlik ( Ahmediye Mezhebi ), İzmir 1986.
Fığlalı, Ethem Ruhi, Babilik ve Bahailik, Mekke 1981.
Fığlalı, Ethem Ruhi, Türkiye'de Alevilik Bektaşilik, İstanbul 1990.
Fığlalı,E.Ruhi, Tahtacılar, İslam Ansiklopedisi.
Fığlalı, Ethem Ruhi, İmam Ali, Ankara 1996.
Fıglalı, Ethem Ruhi, Din ve Devlet İlişkisi, Muğla 1997.
Fığlalı ,E.Ruhi, " Gerçek İslamlık ve Mezhep Oyunları ", Milliyet Gazetesi, 19-02-1980
Toftbek E.," Kısa Dürzi İlmihali ", Çev. Ethem Ruhi Fığlalı AÜİFD., sayı: 25, s. .215-220 Ankara 1981.
Mahmud Şeltut, " Ref'u Isa, er- Risale, X(nu:462), s.515-517 (Türkçe trc.: "İsa'nın Ref'i ", çev. E. Ruhi Fığlalı, AÜİFD., Ankara 1978 , XXIII, s. 319-24.
Fığlalı, Ethem Ruhi, " Mesih ve Mehdi İnancı Üzerine (Mezhepler tarihi açısından bir bakış). " , AÜİFD., 25, 1981, s. 179- 214.
Goldziher, Ignaz, "Câhiliyye İle Ne Denilmek İsteniyor" (trc. Mazlum Uyar), Kubbealtı, yıl 28 (Ekim 1999), 39-48.
Gölpınarlı, Abdülbaki, Tarih Boyunca İslam Mezhepleri ve Şiilik, İstanbul 1979.
Gölpınarlı, Abdülbaki, Türkiye'de Mezhepler ve Tarikatler, İstanbul, 1969.
Gölpınarlı, Abdülbaki, 100 soruda Türkiyede Mezhepler ve Tarikatlar, İstanbul 1969.
Hoffer, Eric, Kesin İnançlılar, İstanbul .
74. el-Askeri, Murtazah, Abdullah b. Sebe Masalı, çvr. , Abdulbaki Gölpınarlı, İstanbul 1974.
Kaşif al-Gıta, Muhammed Hüseyin, " Caferi Mezhebi ve Esasları", Çev; Abdülbaki Gölpınarlı, İstanbul 1966.
eş-Şirazi, Muhammed ibnü'l-l Mehdiyyi'l-Hüseyin, Caferiler Kimlerdir ? , Çev. Abdülbaki Gölpınarlı, İstanbul 1973.
Gölpınarlı, Abdulbaki, Hurufilik Metinleri Kataloğu, Ankara 1973 (TTK).
Gölpınarlı, Abdulbaki, Tasavvuftan Dilimize Geçen Deyimler ve Atasözleri, İstanbul 1977.
79. Gölpınarlı , Abdulbaki, Velayet- Name, Menakıb- ı Hacı Bektaşı Veli, İstanbul 1958.
Gölpınarlı , Abdulbaki, Simavna Kadısıoğlu Şeyh Bedrettin, İstanbul 1966.
Gölpınarlı, Abdulbaki , Ondört Masum Hz. Peygamber (s.a.v.)Hz.Fatıma ve Oniki İmam, İstanbul 1979.
Haydarizade İbrahim, Mezahib ve Turuku İslamiyye Tarihi ,İstanbul 1335.
Hizmetli, Sabri, "İtikadi İslâm Mezheplerinin Doğuşuna İctimaî Hadiselerin Tesiri Üzerine Bir Deneme", AÜİFD, XXVI(1983), 653-680.
Hizmetli, Sabri, " Cahız'ın İmamet Anlayışı ", AÜİFD, XXVI, Ank.1978, s. 681-716.
Hizmetli, Sabri, " Tarihî Rivayetlere Göre Hz. Osman'ın Öldürülmesi ", 27(1985), 149-176.
Hizmetli, Sabri, " İbâdilikte Azzâbe", AÜİFD., 29, 1987, s. 286- 301.
Hizmetli, Sabri, " İbâdilik'de Velâyet ve Berâet İnancı ", AÜİFD., 28, 1986, s. 181-204.
88. I.K.A. Howard, "Şii Kelam Edebiyatı", çev.: M. Ali Büyükkara, Kur'an Mesajı İlmi Araştırmalar Dergisi, 22-24 (2000), s. 206-226.
Vaglieri, Laura Reccia, " Ali- Muaviye Mücadelesi ve Harici Ayrılmasının İbâdî Kaynakların Işığında İncelenmesi " , çev: Ethem Ruhi Fığlalı, AÜİFD., cilt XIX, Ankara 1973, s. 147-150.
90. İlhan, Avni, Mehdîlik, İzmir 1976.
İlhan, Avni, " Şiilik ve Ana Prensipleri " , Erdem, cilt: 8, sayı: 23, 1996 ( Türklerde Hoşgörü Özel Sayısı : II ) , s. 375-396.
92. İlhan, Avni, Imam Musa Kazım-İmam Ali Rıza, İmam Muhammed Taki, Ankara 1996.
Ebû Muhammed Osman b. Abdillah b. el-Hasen el-Irakî el-Hanefî, el-Fıraku'l-Müfterika beyne Ehli'z-Zeyğ ve'z-Zandaka, thk. Yaşar Kutluay, Ankara 1961
el-Irakî, Ebû Muhammed Osman b. Abdillah b. el-Hasan ( V. H. asır '), Sapıklarla Dinsizlerin Çeşitli Mezhepleri, çev. Yaşar Kutluay, Ankara 1962.
95. Kummî ve Nevbahtî, Kitâbu’l-Makâlâti’l-Fırak ve Fıraku’ş-Şîa, çev. Hasan Onat-Sabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan ??, Ankara Okulu yayınları, Ankara 2004.
Kutlu, Sönmez, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000; Ankara 2003 (II. Baskı)
Kutlu, Sönmez, İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler, Ankara 2000; Ankara 2002 (II. Baskı)
98. Kutlu, Sönmez, (Ed.) İmam Mâturîdî ve Maturidilik (Tarihi Arka Plan, Hayatı, Eserleri, Fikirleri, ve Maturidilik Mezhebi), haz. Sönmez Kutlu, Kitâbiyât yayınları, Ankara 2003
99. Kutlu, Sönmez, Din Anlayışında Farklılaşmalar Türkiye’de Alevîlik-Bektaşîlik, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara 2003.
100. Kutlu, Sönmez, “İslâm Mezhepleri Tarihinde Usul Sorunu”, İSAV Sempozyumuna sunulan tebliğ. (Basılacak)
101. “Aleviliğin Dinî Statüsü: Din, Mezhep, Tarikat, Heterodoksi, Ortodoksi veya Metadoksi”, İslâmiyât Dergisi, VI/3(2003), 31-54.
Cook, Michael, " İslam'da Aktivizm ve Quietizm: İlk Mürcie'nin Durumu ", çev., Sönmez Kutlu, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 37 (1997), 305-316 ss. (Eleştiri ve Notlarla).
Hanefi, Hasan, " Konulu Kur'ân Tefsiri Metodu ", çev., Sönmez Kutlu, İslâmî Araştırmalar, Cilt: 9, Sayı: 1-2-3-4 (1996), 157-166 ss..
Kutlu, Sönmez , “İslam Düşüncesinde Tarihsel Din Söylemleri ”, İslâmiyât Dergisi, Cilt:IV, Sayı: 4(2001), 15-36 ss.
Kutlu, Sönmez , “Ehl-i Beyt Sembolik Kapitalinin Semerelendirilmesi”, İslâmiyât Dergisi, Cilt:III, Sayı: 3(2000), 99-120 ss.
Kutlu, Sönmez , “Alevilik-Bektaşiliğin Diyanette Temsili Problemi”, İslâmiyât Dergisi, Cilt:4, Sayı:1 (2001), 21-40 ss.
Kutlu, Sönmez , “Bilinmeyen Yönleriyle Türk Din Bilgini: İmam Mâturidî”, Dinî Araştırmalar, Cilt: 5, Sayı: 15 (2003), 5-28 ss.
Kutlu, Sönmez , “ Mürcie Mezhebi: Doğuşu, Fikirleri, Edebiyatı ve İslâm Düşüncesine Katkıları”, Gazi Üniversitesi Çorum İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, Çorum 2002, 168-210 ss.
Kutlu, Sönmez , “İlk Mürciî Metinler ve Kitâbü'l-İrcâ”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 37 (1997), 317-332 ss.
Kutlu, Sönmez , “ İslam ve Mezhepler ”, Türk Yurdu, Cilt:116-117, Sayı: 462-463(1997), 192-199.ss.
Kutlu, Sönmez , " Salim b. Zekvân'ın Sîre Adlı Eserindeki Mürcie İli İlgili Kısmın Tercemesi ", AÜİFD., 35 (1996), 467-475 ss. (Notlarla)
Madelung, Wilferd, " Horasan ve Maverâünnehir'de İlk Mürcie ve Hanefiliğin Yayılışı ", çev. Sönmez Kutlu, AÜİFD., 33 (1992), 239-247 ss.
Kutlu, Sönmez , “ İlk Mürciî Metinler: İrca Kasidesi (I) ve İrca Kasidesi (II)”, AÜİFD., XXXIX (1999), 239-252 ss.
Kutlu, Sönmez , “ Din Anlayışında Farklılaşmalar ve Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik Üzerine Söyleşi”, Diyanet Aylık Dergisi, Sayı: 147(Mart 2003), 5-11 ss.
Kutlu, Sönmez , “ Mürcie ”, 1-26 ss. (T.D.V. İslâm Ansiklopedisi’nde yayımlanacak).
Kutlu, Sönmez , “Muhammed b. Kerrâm”, 1-3 ss. (T.D.V. İslâm Ansiklopedisi’nde yayımlanacak).
Kafafi, Muhammed, " Abu Sa'id Muhammad b. Sa'id al-Azdi al- Kalhatı'ye Göre Hâriciliğin Doğuşu ", çev., Ethem Ruhi Fığlalı, AÜİFD., 18, 1970, s. 177- 191.
Madelung, Wilfred, "The Early Murjia in Khurasan and Transoxsania and the Spread of Hanafism", Der Islam, 1982, Band 59 Hefti. Türkçe'ye çev. Sönmez Kutlu, " Horasan ve Maveraünnehir'de İlk Mürcie ve Hanefîliğin Yayılışı", AÜİFD, 33 (1992), 239-247.
Kutluay, Yaşar, " İbâdîlere Ait Bazı Metinler.", AÜİFD.,15, 1967, s. 141- 149.
Kutluay, Yaşar, İslam ve Yahudi Mezhepleri, İstanbul 2001. II. Basım.
Kutluay, Yaşar, İslamda İtikadi Mezheplerin Doğuşu, Ankara 1959.
Kutluay, Yaşar, İslam ve Yahudi Mezhepleri, Ankara 1965.
Kutluay Yaşar, " Yusuf Ziya Yörükan'ın Makaleleri", AÜİFD., yıl 1954, cilt:III. sayı:1-2. Ankara 1954, s. 93-95.
Kutluay, Yaşar, " İbâdîlere Ait Bazı Metinler.", AÜİFD.,15, 1967, s. 141- 149.
Lewinstein, Keith, "Notes on Eastern Hanafıte Heresiography", Journal of the American Oriental Society, 114.4(1994), s. 583-598.
Laoust, Henry, İslam’da Ayrılıkçı Görüşler, İstanbul 1999.
Milletlerarası Tarihte ve Günümüzde Şiilik Sempozyumu Tebliğ Metinleri, İstanbul 1993.
Mustafa, Nevin Abdülhalık, İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, çev. Vecdi Akyüz, İstanbul 1990.
129. Nuaymi, Selim, " Zuhuru'l-Havaric", çev. Harun Yıldız, Ondokuzmayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, X, Samsun 1998, ss. 513-536.130.
Ocak, A. Yaşar, " Türk Heteredoksi Tarihinde Zındık, Harici, Rafizi, Mülhid ve Ehl-i Bid'at Terimlerine Dair Bazı Düşünceler", İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Edebiyatı Dergisi, ????? , XII, İstanbul 1982. ss. 507-520.
Ocak, Ahmet, " Selçuklular Döneminde Şiî- Sünnî İlişkisi ", Erdem, cilt: 8, sayı: 23, 1996 ( Türklerde Hoşgörü Özel Sayısı : II ) , s. 401-418.
Ocak, Ahmet Yaşar, " Bektaşilik" , TDV İslam Anseklopedisi, İstanbul 1992.
Ocak , Ahmet Yaşar, " Balım Sultan ", TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1992.
Ocak , A.Yaşar, Alevilik ve Bektaşilik Hakkındaki son yayınlar üzerinde genel bir bakış ve bazı gerçekler, I,Tarih ve Toplum no:91 , (Temmuz 1991), s. 20-25; II,Tarih ve Toplum no:92 (Ağustos 1991).s.115-126.
Ocak, A.Yaşar, İslam -Türk İnançlarında ve Edebiyatında Evliya Menkabeleri, Ankara 1984.
Ocak , A.Yaşar, Bektaşi Menakibnamelerinde İslam Öncesi İnanç Motifleri, İstanbul1983.
Ocak , A.Yaşar, Türk Halk İnançlarında ve Edebiyatında Evliya Menkabeleri, Ankara 1984.
Ocak , A. Yaşar , İslam İnançlarında ve Hızır yahut Hızır İlyas Kültü, Ankara1985.
Ocak , A.Yaşar, Osmanlı İmporatorluğunda Marjinal Süfilik: Kalenderiler (XIV-XVIIyüzyıllar) Ankara 1992)TTK).
Ocak, Ahmed Yaşar, Babailer İsyanı,
Ocak, Ahmed Yaşar, Zındıklar ve Mülhidler,
Onat, Hasan, " Şiilik ve Günümüz Şiiliğinde Bazı Yeni Yaklaşımlar Üzerine" İslami Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3 , Sayı: 3 Temmuz 1989.
Onat, Hasan, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, TDV. Yayınları, Ankara 1993.
144. Tusi, " İmamet Risalesi ", çev. Onat, Hasan, AÜİFD., cilt:XXXV,Ank.1996
Onat, Hasan, Emeviler Devri Şiî Hareketleri, Ankara 1993.
Onat, Hasan, "Din Anlayışımızın Kaynakları Üzerine Bazı Düşünceler ", Türk Yurdu, Cilt. 13, 75(1993).
Onat, Hasan, Din Anlayışımız Üzerine Denemeler, Ankara 1995.
Onat, Hasan, 20.Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi Ankara 1996.
Onat, Hasan, "Şii İmamet Nazariyesi"A.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi c.XXXII, Ank.1992.
Onat, Hasan, "Şiiliğin Doğuşu Meselesi"A.Ü.İ.F.D. cilt:XXXXI,Ank.1997.
Onat, Hasan,"Türkiye'de Din Anlayışı ve Fazlurrahman",Türkiye günlüğü,sayı:18,Bahar 92
152. Milletlerarası Tarihte ve Günümüzde Şiilik Sempozyumu, 13-15 Şubat 1993. İstanbul 1993.
Öz, Mustafa, İmamiyye Şia'sında Onikinci İmam ve Mehdi İnancı, İstanbul 1995.
Öz, Mustafa, Nizari İsmaili Mezhebinde Ağa Hanlar Dönemi, İstanbul 1986. 85 ? ( Yayınlanmamış Doktora Tezi )
Öz, Mustafa, İmamiyye Şia'sında Onikinci İmam ve Mehdi İnancı, İstanbul 1995.
Sarıkaya, M. Saffet, Anadolu’ya Şîîliğin Girişi (Anadolu Alevîliğinin TarihiArka Planı) , Isparta, 1998.
Sarıkaya, M. Saffet, İslam Düşünce Tarihinde Mezhepler, Isparta 2000.
Sarıkaya, M. Saffet, “Bektâşî-Alevîlerin İnançlarından Seçmeler”, Mina, Aylık Kültür Fikir ve Sanat Dergisi, yıl:4, sayı: 27, Mayıs 1992.
Sarıkaya, M. Saffet, “Dinî ve Siyasî Bakımdan Osmanlı-İran Münasebetleri”, Türk Kültürü, yıl:XXXI, sayı: 363, Temmuz 1993.
Sarıkaya, M. Saffet, “İslam’da Mehdi İnancına Dair”, İslam, Sayı:155, Temmuz, 1996.
161. Sarıkaya, M. Saffet, “el-Hıllî’nin Doktrininde Sünnîliğin Eleştirisi”, H. Laoust’tan çeviri, Atatürk Üni., İlahiyat Fak. Dergisi, sayı:13, 1997.
162. Sarıkaya, M. Saffet, “Anadolu Alevîliğinin Oluşumu”, EKEV Akademi Dergisi- Sosyal Bilimler-, Kasım, 1997.
163. Sarıkaya, M. Saffet, “Ehl-i Sünnet Devlet Telakkisinde İki Mesele: İdarî Sistem, Devlet Reisine İtaat”, SDÜ İlahiyat Fak. Dergisi, yıl: 1997, sayı 4, Isparta 1999
164. Sarıkaya, M. Saffet, “Osmanlı Toplumunun Dinî Yapısına Bir Bakış Denemesi: Ahilik-Bektâşîlik İlişkisi I”, Arayışlar, sayı:2, 1999/2.
165. Sarıkaya, M. Saffet, “Bektâşî-Alevîlerde Bir Duâ: Nâdı Ali”, SDÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, yıl 1998, sayı 5, 2000.
166. Sarıkaya, M. Saffet, "Avrupa Birliğine Giriş Sürecinde İslâm Mezhepleri Tarihi Eğitimi" SDÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, yıl 1999, sayı 6, 2001.
167. Sarıkaya, M. Saffet, "Türklerin İslamlaşma Süreçlerinde Mezheplerin ve Tarikatların Yeri", Yeni Türkiye Dergisi Türk Özel Sayısı, Ocak 2002 .
Şâneçî, Kâzım Müdîr, "Mezhepler ve Dinler Tarihine Bir Bakış" (trc. Mazlum Uyar), Muhammed Cevâd Meşkûr, Ferhehg-i Fırak-ı İslâmî, Meşhed 1989 (Yayımlanmamış makale).
eş-Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerim , " el-Milel ve'n-Nihal (Mukaddimeler) ", Abdurrahman Küçük - Mustafa Erdem- Adem Akın., AÜİFD., 30, 1988, s. 1-33.
et- Tanci, Muhammed b. Tavit " eş-Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerim, " Kitâb'u'l-Milel ve'n-Nihal (Arapça metinlerde neşredilmeyen kısımlar Arapça metin olarak vardır ) ", AÜİFD., 5( 1-4), 1956, ss. 1-16.
Turan, Ahmet, “Yezidilik”, Ondokuzmayıs Üniv. İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 3, yıl: 1989, s. 220-227.
Turan, Ahmet, "Anadolu Alevileri- Kızılbaşlar ", Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Sayı:6, Samsun 1992, s.45-59.
Turan, Ahmet, 'Anadolu Alevileri- Kızılbaşlar, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Sayı:6 Samsun 1992, s.45-59.
Uyar, Mazlum, İmamiyye Şiasında Düşünce Ekolleri: Ahbarilik, İstanbul 2000
175. Uyar, Mazlum, İmâmiyye Şî‘ası'nda Usûlîlik ve Hiyerarşik Yapılaşması (Doçentlik çalışması).
176. Uyar, Mazlum, "Akla Dayalı Şiî Kelâmının Oluşmasında Mu‘tezile’nin Rolü ve Şeyh Müfîd", İslâmî Araştırmalar, c. 13, sayı 1 (2000), 101-113.
177. Uyar, Mazlum, "Gaybet Sonrası Şiî Kelâmının Teşekkülü ve Mu‘tezile", İslâmiyât, c. 2, sayı 3 (1999), 153-171.
178. Uyar, Mazlum, "Safevî Devleti’nde Tasavvuftan Teşeyyu‘a (İmâmiyye Şîası) Geçiş ve Tasavvufa Karşı Alınan Tavır", Akademik Araştırmalar, yıl 1, sayı 3 (1999-2000), 121-139.
179. Uyar, Mazlum, "Safevîler Döneminde (1501-1722) Devlet Ricâli-Ulemâ Münasebetleri", Türkiye Günlüğü, sayı 63 (2000-5), 66-75.
180. Uyar, Mazlum, "Safevîler Öncesi İran’da Tasavvuf ve Safevî Devletinin Ortaya Çıkışı", Akademik Araştırmalar, yıl 2, sayı 7-8 (2001), 85-99.
181. Uyar, Mazlum, "Şiî Siyasî Düşüncesinin Şekillenmesi", Dînî Araştırmalar, c. 2, sayı 5 (1999), 299-317.
182. Uyar, Mazlum, "Velâyet-i Fakîh’in Ortaya Çıkışı ve Değerlendirilmesi", Dînî Araştırmalar, c. 2, sayı 6 (2000), 77-99.
183. Uyar, Mazlum, Kohlberg, Etan, "Gaybet Öncesi Şîa’da İmam ve Toplum" (trc. Mazlum Uyar), Dînî Araştırmalar, c. 3, sayı 7 (2000), 227-257.
184. Uyar, Mazlum, "İbnü'l-Cüneyd", T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, XXI, 5-6.
185. Uyar, Mazlum, "Hillî, Muhakkık", T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, XVIII, 39-41.186. Uyar, Mazlum, "İbn Fehd Hillî", T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, XIX, 484-5.
187. Uyar, Mazlum, "İbn İdrîs, Muhammed b. Ahmed", T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, XX, 89-90.
188. Uyar, Mazlum, "İbn Usfur el-Bahrânî", T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, XX, 430-431.
189. Uyar, Mazlum, "The Determining Factors for the Ulama’s Participation in the Constitutional Revolution in Iran and an Analysis of the Nature of the Division among Them" (Yayınlanacak).
190. Uyar, Mazlum,."İlk Dönem İmâmî Düşüncesinde Humus [’Allâme Hillî’ye Kadar (ö.727/1325)] " (Yayımlanacak).
Üzüm, İlyas, İnanç Esasları Açısından Türkiye’de Ca’ferîlik. Doktora çalışması (Basılacak)
Üzüm, İlyas, Günümüz Alevîliği , Ankara 1997, Ankara 2000.
Üzüm, İlyas, “Ne Heybeli Ne Torbalı” Günümüz Bulgaristan Alevîliği (Basılacak)
194. Üzüm, İlyas, “Türkiye’de Şiî Azerîlerle Alevî Gruplar Arasındaki İlişkiler: Alevîler Şiîleştirilebilir mi?”, Alevîler/Alewiten , Hamburg 2000, I, 111-132.
195. Üzüm, İlyas, “Sünnîlik’ten Şiîliğe, Şiîlik’ten Sünnîliğe Geçen İki Müellif ve Eserleri”, İslâm Araştırmaları Dergisi (1997), s. 189-2022.
196. Üzüm, İlyas, Sünnî-Şiî Yakınlaşması: Dârü’t-takrîb Tecrübesi”, İslâm Araştırmaları Dergisi (1998), s. 171-185.
Üzüm, İlyas, “Türkiye’de Alevî-Nusayrî Önderlerinin Eserlerinde İnanç Konularına Yaklaşım”, İslâm Araştırmaları Dergisi (2000), s. 173-187.
Üzüm, İlyas “Kendi Yazarlarına Göre Alevîlik-Bektaşîlik”, Türkiye Günlüğü (1996), sy. 42, s. 54-77.
Üzüm, İlyas, “Allah Bir Hak Muhammed Ali: Pir Sultan Abdal’ın Tanrı Anlayışı”, Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, Güz (2000), sy. 15, s. 133-153.
Üzüm, İlyas, Buyruk’ta “Üç Sünnet Yedi Farz” Kavramı ve Alevî Yazarların Tutumu”, (İSAM dergisinin son sayısında yayımlanacak)
Üzüm, İlyas,. “Alevî Kaynağı Buyruk’ta Kur’ân Anlayışı” (Folklor ve Edebiyat Dergisi’nin Alevîlik özel sayısında yayımlanacak)
Üzüm, İlyas, Günümüz Alevî Örgütlenmeleri ve Geleneksel Alevîlik’le İlişkisi”, Tarihî ve Kültürel Boyutlarıyla Türkiye’de Alevîler, Bektaşîler, Nusayrîler, İstanbul 1999, s. 335-375.
Üzüm, İlyas, “Modernizmin Alevî Toplumu Üzerindeki Etkileri”, İslâm ve Modernleşme (II. Kutlu Doğum İlmî Toplantısı), İstanbul 1997, s. 277-291.
Üzüm, İlyas, “Vilâyetnâme-i Hacı Bektaş-ı Velî’ye Göre İslâmî İnanç ve İbadetler”, I. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Sempozyumu Bildirileri, Ankara 1999, s. 385-390.
Üzüm, İlyas, “Kelâm-Mezhepler Tarihi İlişkisi Açısından Günümüz Türkiyesi’nde Dinî Akımlar ve Din Aleyhtarı Yazarlar”, İlâhiyat Fakülteleri Kelâm Anabilim Dalı Eğitim-Öğretim Meseleleri ve Koordinasyonu Toplantısı-II, İstanbul 1998, s. 117-148.
Üzüm, İlyas, “Nusayriyye” (Prof. Dr. Mustafa Öz) Başlıklı Tebliğin Müzakeresi, ”, Tarihî ve Kültürel Boyutlarıyla Türkiye’de Alevîler, Bektaşîler, Nusayrîler, İstanbul 1999, s. 199-208.
Üzüm, İlyas, “Osmanlı Irakı’nda Şiî-Sünnî İlişkileri” (Doç. Dr. Gökhan Çetinsaya) Başlıklı Tebliğin Müzakeresi”, Osmanlı Devleti’nde Din ve Vicdan Hürriyeti, İstanbul 2000, s. 151-158.
Üzüm, İlyas, “Fırakü’ş-şîa”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XIII, 30-31.
Üzüm, İlyas, “Gazap”, DİA, XIII, 434-435.
Üzüm, İlyas, “Hüccet”, DİA, XVIII, 451-452.
Üzüm, İlyas, “Hüseyin” (Literatür), DİA, XVIII, 521-524.
Üzüm, İlyas, “Hüsniyye”, DİA, XIX, 34-35.
Üzüm, İlyas, “el-İktisâd” (Tûsî’nin eseri), DİA, XXII, 56-57.
Üzüm, İlyas, “İrşâd” (Cüveynî’nin eseri), DİA, XXII, 455-456.”
Üzüm, İlyas, “İsnâaşeriyye” (Kelamî Görüşleri), DİA, XXIII, 147-149;
Üzüm, İlyas, “İsnâaşeriyye” (Literatür), DİA, XXIII, 149-153;
Üzüm, İlyas, “Kaderiyye”, DİA’da neşredilecek, 6 sayfa.
Üzüm, İlyas, “Kızılbaş”, DİA’da neşredilecek, 35 sayfa.
Üzüm, İlyas, “Kütüb-i erbaa”, DİA’da neşredilecek, 18 sayfa.
van Vloten, Gerlof, Emevi Devrinde Arap Hakimiyeti, Şia ve Mesih Akideleri Üzerine Araştırmalar, çev.Mehmet S.Hatipoğlu, Ankara 1986.
Vajda, Georges, " Bazı Şîî-İsnâ-aşeriyye Yazarlarına Göre Allah'ın Görülmesi (Rü'yetullahın) Meselesi ", çev. Sabri Hizmetli. AÜİFD. 25, 1981, s. 369-393.
Vajda, G., "Le Téomignage d'al-Mâturîdî sur la doctrine des Manichéens, Des Daysanites, et des Macionites," Arabica 13 ( 1966 )
Watt, W. Montgomery, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, (Önsöz) çev.. Ethem Ruhi Fığlalı, Ankara 1981.
Wellhausen, Julius, İslamiyetin İlk Devrinde Dinî-Siyâsî Muhalefet Partileri, çev. Fikret Işıltan, Ankara 1989
Wellhausen, Julius, Arap Devleti ve Sükutu, çev.. Fikret Işıltan, Ank.Ün.Basım.,1963
Wirth, Eugen, "İslâm Şehri Kavramı:Batı Kültüründeki Sosyal Hayata Karşı Doğu İslâm’ının Mahremiyeti", Kubbealtı, yıl 29, sayı 2(Nisan 2000), 72-83; yıl 29, sayı 3(Temmuz 2000), 82-89.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kerramîler ", DFİFM., sene: III, sayı: II, İstanbul 1929, s.1-15.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, "Yezidîler", DFİFM., sene: I, sayı:3, İstanbul 1926, s. 1-35.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, "Yezidîler", DFİFM., sene: I, sayı:4, İstanbul 1926, s. 273-275 ( İlave)
Yaltkaya, M.Şerafedttin (1884/1961), "İslâmda İlk Fikri Hareketler ve Dinî Mezhepler", Darü'l-Fünûn İlahiyat Fak. Mecmuası, sene;4, sayı:14-15, İst.1930
231. Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kerramîler ", DFİFM., sene: III, sayı: II, İstanbul 1929, s.1-15.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " İslamda İlk Fikri Hareketler ve Dini Mezhepler ", DFİFM., Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " İslamda İlk Fikri Hareketler ve Dini Mezhepler ", DFİFM., sene: III, sayı: 12, İstanbul 1929, s. 1-20.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " İslamda İlk Fikri Hareketler ve Dini Mezhepler ", DFİFM., sene:III, sayı:13, İstanbul 1929, s. 1-17.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " İslamda İlk Fikri Hareketler ve Dini Mezhepler ", DFİFM., sene:IV, sayı: 14, İstanbul 1930, s. 1-27.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " İbn Tomart ", DFİFM., sene: III, sayı: 10, İstanbul 1928, s. 34-48.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kelam Savaşları ", DFİFM., sene: V, sayı: 24, İstanbul 1932, s. 18-32.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Türk Kelamcıları ", DFİFM., sene V, sayı: 23, İstanbul 1932, s. 1-19.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kitabu'l-Mu'teber ", DFİFM., sene: V , sayı: 19, İstanbul 1931, s. 1-16.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kitabu'l-Mu'teber ", DFİFM., sene:V , sayı: 20, İstanbul 1931, s. 1-16.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kitabu'l-Mu'teber ", DFİFM., sene:V , sayı: 21, İstanbul 1931, s. 1-16.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kitabu'l-Mu'teber ", DFİFM., sene:V , sayı: 22, İstanbul 1932, s. 14-26.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Batinilik Tarihi", DFİFM., sene: II, sayı: 8, İstanbul 1928, s. 1-27.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Fatımiler ve Hasan Sabbah ", DFİFM., sene: I, sayı: 4, İstanbul 1926, s. 1-44.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Karamita ve Sinan Raşid al-Din ", DFİFM., sene: II, sayı: 7, İstanbul 1928, s. 26-80.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Kaderiye yahut Mutezile ", DFİFM., sene: IV, sayı: 15, İstanbul 1930, s. 1-21.
Yaltkaya, Mehmet Şerafeddin, " Mu'tezile ve Husn Kubh ", DFİFM., sene:I, sayı:2, İstanbul 1926, s. 100-116.
Yörükan, Yusuf Ziya, " Anadolu Alevileri ve Tahtacılar ", DFİFM., sene: II, sayı: 8, İstanbul 1928.s. 109-150.
Yörükan, Yusuf Ziya, " İslam Menâbiinde Şamanlık " Sümeniye " veya " Şemeniye", DFİFM., sene: V, sayı: 22, İstanbul 1931, s. 36-58.
Yörükan, Yusuf Ziya, " Orta Asya 'da Türk Boyları ve Bunların Dini ve Coğrafi Vaziyetleri", DFİFM., sene:V, sayı:22, İstanbul 1932, s. 51-64.
Yörükan, Yusuf Ziya, " Orta Asya 'da Türk Boyları ve Bunların Dini ve Coğrafi Vaziyetleri", DFİFM., sene:V, sayı: 23, İstanbul 1932, s. 39-52.
Yörükan, Yusuf Ziya, " Orta Asya 'da Türk Boyları ve Bunların Dini ve Coğrafi Vaziyetleri", DFİFM., sene:V, sayı: 24, İstanbul 1932, s. 46-64.
Yörükan, Yusuf Ziya, Anadolu’da Aleviler ve Tahtacılar, Ankara 1998.
253. Yörükan, Yusuf Ziya, " Şehristanî Devrinde Vaziyet ve Muhit İlmi ", DFİFM., sene:I, Sayı:3, İstanbul 1926, s. 263-314.
Yörükan, Yusuf Ziya, " Şehristanî Milel ve Nihal 'da Mezhepler Nasıl Yazılmıştır", DFİFM., sene: II, sayı: 5-6, İstanbul 1927, s. 187-277.
Zahir, İhsan İlahi, Şia'nın Kur'an İmamet ve Takiyye Anlayışı, çev. Sabri Hizmetli-Hasan Onat, Ankara 1984.